Det hänger inte alltid på kameran

…eller: ”Varför jag ändå vill ha den dyraste”

Det händer att jag stöter på folk som verkar tro att de aldrig kommer att kunna ta riktigt bra bilder för att de inte har en dyr kamera, men tro det eller ej – även den billigaste systemkameramodellen på marknaden kan prestera absolut toppkvalitet under rätt förutsättningar. Bilderna här nedanför är tagna med min gamla kamera, en Nikon D40 och objektivet som följde med i paketet. Jag tror att det var den absolut billigaste digitala systemkameran som fanns i Nikons sortiment när den lanserades.

Även om priset var lågt har jag uppenbarligen lyckats få en del knivskarpa bilder, trots att jag många gånger påstått att optiken som följde med kameran inte har någon skärpa över huvud taget. Kameran kan, det gäller bara att lära sig hur man gör. Det hänger mest på ljuset och ditt tålamod. Med en ordentlig blixt eller gynnsamma ljusförutsättningar är det inte alls omöjligt att få den billigaste systemkameran på marknaden att spotta ut bilder med proffsskärpa.

Det finns alltså hopp för dig som inte har råd med det dyraste, även om din kamera kanske inte klarar av mer extrema situationer. Lär känna din kamera så att du vet under vilka förutsättningar den gör bra ifrån sig, och försök att fota mycket under sådana förutsättningar.

Klicka på bilden för att se den i bättre kvalitet

Klicka på bilden för att se den i bättre kvalitet

Varför vill jag då ha en alldeles för dyr kamera?

  • Det är helt enkelt så att man inte alltid har rätt förutsättningar. För det mesta är det rentav ganska kassa förutsättningar. Därför behövs det en kamera som inte kräver curlingservice i form av tusenwattslampor eller strålande solljus. Man kan ju inte komma till en tidningsredaktion utan bilder för att det råkade vara molnigt, eller ladda upp svarta bilder på hemsidan för att tennismatchen råkade vara inomhus. Ju bättre kamera, desto fler extrema situationer kan jag klara upp så att jag kommer därifrån med bra bilder. Det innebär också fler chanser att tjäna pengar, något som tyvärr måste vara högprio om man tänker försörja sig på fotografi.
  • Webben är snäll medan tryck är krävande. När du fotar för att ladda upp bilder på Flickr eller Dayviews spelar det ärligt talat ingen roll om du har sex eller tjugofyra megapixel, du kan ta superproffsiga bilder ändå, men när bilderna du tar ska tryckas i ett magasin eller sättas upp på en stortavla på stan spelar det roll. Den som sade att antalet megapixel inte spelar någon roll hade förvisso rätt i att det inte gör själva bilden bättre, men för att trycket ska bli bra måste bilden vara högupplöst. Jag älskar tryckt material och vill kunna fota så att mina bilder går att trycka, och inte bara fungerar i litet format på webben. Ju fler pixlar desto fler användningsområden för bilderna.
  • Man ser coolare ut. Och det skriver jag inte bara för att vara töntig, utan det kan vara användbart. Folk får mer respekt för en om man kommer bärande på ett rejält objektiv, och det kan leda till att man kommer in på ställen där inte vem som helst kommer in.
  • Många gånger är det också roligare att jobba med bra grejer, och det går snabbare.

Bilden med megafonen är tagen på uppdrag för Kultur- och turismförvaltningen i Katrineholms kommun, ett av mina första ”riktiga” uppdrag. Den undre bilden är tagen framför kungliga slottet i Stockholm. Jag kan också passa på att säga att jag själv inte har den dyraste kameran, långt ifrån. Jag behöver fota betydligt mer än jag gör nu för att spara ihop till någon av de vassaste kamerorna.

Tack för att du kommenterar

