Tröttnat på Trajan?

Det finns ett typsnitt som återkommer oftare än andra på filmomslag och bioaffischer: Trajan. Jag tycker på ett sätt att det inte gör något, för det är ett snyggt typsnitt, men med tanke på att det uppenbarligen är rätt överanvänt så kanske det vore en idé att skippa Trajan för något lite mer oväntat?

Jag letade rätt på den här gamla skoluppgiften (se nedan) från första kursen i grafisk design för att visa att jag föregår med gott exempel och väljer mer oväntade typsnitt när jag gör filmaffischer. Jag mindes det karaktäristiska typsnittet jag använde i titeln och tänkte skryta lite över att jag lyckats hålla mig borta från Trajan. Tyvärr grusades den planen stenhårt när jag insåg att nedre delen är helt fullklottrad med… just det… Trajan!

Tack för att du kommenterar

