Praktik i tropikerna

Om allt går som planerat så tar jag mitt impregnerade myggnät och åker till Västafrika i höst. Jag har fått chansen att åka till Sierra Leone på fyra månaders praktik och byter därmed ut stora delar av den svenska vintern (tack och lov) mot åttonde breddgraden, tropiskt klimat och arbetsuppgifter som förhoppningsvis i förlängningen kommer att förbättra framtidsutsikterna för ett helt land.

Sierra Leone är ett av världens absolut fattigaste länder och har världens lägsta HDI (Human Development Index; en sammanvägning av förväntad livslängd, utbildningsnivå och BNP). Cirka två tredjedelar av den vuxna befolkningen är analfabeter, och det är där den här praktiken kommer in i bilden. Jag och en annan kille kommer att åka ner och vara en del av ett utbildningsprojekt där målet är att lära människor att läsa och skriva, ett projekt som jag tror är viktigt för landets fortsatta utveckling.

När det gäller biståndsarbete tror jag inte att det är hållbart i längden att bara skicka iväg mat och pengar som tar slut i och med att biståndet avslutas. Det kan fungera som en akuthjälp under en tillfällig krisperiod, men i områden där man vill bekämpa till exempel fattigdom eller återkommande problem tror jag att det är viktigare att tänka långsiktigt och med lite entreprenörsanda. Hur kan vi få pengarna vi satsar att öka i värde? Hur ska vi investera för att skapa största möjliga avkastning för landet?

Att investera i utbildning är för mig ett exempel på långsiktigt planerat bistånd, så det här är ett projekt jag stödjer till fullo. Istället för att satsa på kortsiktiga punktinsatser vars effekt snart dör ut ger man befolkningen bättre förutsättningar för att ta sig själva ur fattigdom. Den som kan läsa och skriva har större möjlighet att hitta ett bra jobb eller ta sig vidare till högre utbildningar.

Jag har förvisso varit i Afrika tidigare, men inte såhär nära ekvatorn, och definitivt inte så här länge. Det kommer helt enkelt bli helt galet spännande, och om Sierra Leone liknar de delar av Afrika jag varit i så utgår jag ifrån att det mesta kommer att lösa sig, men förmodligen inte på det sätt man man tänkt sig.

 

Under praktiken kommer vi bland annat att:

  • Besöka en byggarbetsplats där lokal partner bygger en skola.
  • Hjälpa till med projektplanering och projektansökningar.
  • Äta frukt.
  • Besöka orter där lokal partner arbetar med olika projekt.
  • Undervisa i skolor (junior secondary schools).

 

sv.wikipedia.org/wiki/Sierra_Leone

sv.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Leone

www.pmu.se

Ett svar till “Praktik i tropikerna

Tack för att du kommenterar

