Nu är jag ”färdig”-utbildad

Nu är jag ”färdig”. Jag är utbildad grafisk designer och har ingen skola jag behöver infinna mig i. Jag har ett jobb att gå till och konkreta planer för ungefär ett år framåt och livet är gött.

Det jag är mest nöjd med från högskoletiden är att jag har utvecklat mina mentala jongleringsförmågor vad gäller ”bollar i luften”. Högskolan har inneburit en frihet att göra egna prioriteringar och välja ämnen jag är intresserad av. Jag har jag haft möjlighet att bestämma vad jag själv vill göra och satt mina egna prioriteringar, varav en del prioriteringar må ha varit halvrebelliska, men jag tror att de har varit till min fördel: Jag hoppade över en mattetenta när jag fick erbjudande om att fota Idolfinalen, jag åkte till Afrika mitt under terminen och har missat några dagar för att jag fotade Melodifestivalturnén. För att inte tala om all tid jag har lagt på att starta en tidning, samla ihop en redaktion och sedan driva nämnda tidning under ett års tid.

Det är säkert så att jag hade kunnat få högre betyg i några kurser av att sitta i skolan och nöta på böcker inför tentorna istället, men det jag gjorde istället var värt att det blev ett par femmor färre än jag fick MVG:n på gymnasiet. Och tro mig, jag är nöjd, för det känns som att jag har uträttat mer som jag faktiskt har nytta av under perioden i Jönköping än någonsin tidigare under min tid i skolan.

Utveckling är framgång.

Ett svar till “Nu är jag ”färdig”-utbildad

Tack för att du kommenterar

